Dag 17, 23 juni. Rookwolken verpesten vergezicht

23 juni 2017 - Bryce Canyon National Park, Verenigde Staten

Vanochtend zijn we op ons gemak opgestart, Jasper schrok pas om 9 uur wakker! Wij waren er al om kwart voor 8 uit, hadden dus de koffers alweer ingepakt en waren samen al naar de reception gelopen want daar konden we een bak koffie, warm water (voor de thee) en jus d'orange halen. Toen onze "buren" ook weer onder de levenden waren hebben we weer op onze kamer ontbeten en hebben we de lunch pakketjes voor tussen de middag klaar gemaakt. Hierna de auto ingeladen en zijn we vertrokken richting Bryce Canyon. Volgens TomTom zou het een ritje worden van 80 miles maar TomTom wist natuurlijk niet dat we op onze kaart een iets grotere route ingekleurd stond. We gaan vandaag namelijk ook Cedar Breaks national monument aandoen. Temperatuur vandaag is ons ook gunstig gezind en schommelt de hele dag tussen de 25 en 31°C, is een stuk beter vol te houden dan de vorige dagen. Net voor de ingang van het park stak ineens een hert met jong de weg over. Het hert kon nog over de vangrail springen alleen het jong gleed uit en kon dat niet meer halen. Jasper had snel gereageerd en de auto stil kunnen zetten zodat het jonge ree-tje aan de andere kant het struikgewas in kon lopen. Bij de ingang van het park werd ons door de ranger verteld dat we maar een gedeelte het park in konden want de weg was afgesloten in verband met wild fire. Nadat we het gedeelte van het park wat we konden zien bekeken hadden zijn we dezelfde weg weer terug gereden en hebben we de route gevolgd welke TomTom van te voren al aangaf. Onderweg zagen we grote rookwolken in de lucht en konden we de brandgeur ruiken. Naar Bryce Canyon geteden en daar met een schitterend uitzicht geluncht op de eerste en beste parkeerplaats in de canyon. Hierna zijn we eerst naar het einde van de canyon gereden en hier zouden we het verste uitzicht hebben in Amerika hebben volgens het park journaal. Alleen gaande weg de dag werd de rookwolk maar groter en groter en kwamen we erachter dat ze precies over Bryce Canyon trokken. Hierdoor was het uitzicht wel heel mooi maar konden we niet erg ver de canyon inkijken. We hebben weer een trial gelopen van iets meer dan een mijl, waar na we weer terug kwamen op de parkeerplaats. Hier spotte Jasper ineens een hert op een meter of 10 in de bossen. Route teruggereden naar ingang van de canyon en bij elke stopplaats zijn we even gestopt om mooie foto's te maken. Net voor de uitgang staken er ineens 2 herten de weg over recht voor onze auto langs. Hier werden natuurlijk foto's en video's van geschoten. Na de canyon zijn we naar het motel in Bryce gereden en hebben we lekker zitten eten in het steakhouse. Om 9 uur hoorden we op het nieuws dat er 4 grote brandhaarden waren in Utah en dat qua grootte van de brandhaarden deze al in de top 15 aller tijden komt. Er zou op dit moment al meer dan 5000 acres in brand staan. Gelukkig zag ik tijdens het weerbericht dat de wind voor onze verdere reis morgen goed staat en dat we geen verdere last van deze rookwolk zullen hebben.
Zoals beloofd in de blog van gisteren zou ik vandaag terug komen op het raadsel welke in deze blog stond. Ik kan jullie nu wel vertellen dat we 2 winnaars hebben. Merel noemt haar cactus Harry en heeft hier in Amerika al veel grote broers en zussen van Harry zien staan.

1. Monique:
    24 juni 2017
    Jammer van de rook, maar jullie hebben wel de mooiste canyon bezichtigd. Gelukkig goed weg gekomen met de overstekende herten. Mike is dat een keer minder goed gelukt, althans het mama hert sprong gewoon tegen de zijkant van de auto.
  2. Jolanda verschuren:
    24 juni 2017
    Wat mooi zeg, nee eigenlijk geweldig !! Kan Harry wel zo lang zonder water ? Haha